Brev:
Vælling til for tidlig født
5. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Vælling til for tidlig født
Hej
Min datter blev født 3½ uge for tidligt og er nu 16 uger. Hun tager fint på og måler nu 63 cm og vejer 6100 g. Da hun var 1 mdr. gik min mælkeproduktion i stå pga. sygdom, og vi måtte gå over til kun at gi' Profylac (både far og mor har allergi).
Vi har haft en lang kamp, for at få hende til at spise til nogenlunde faste tider og nogenlunde ens portioner. Hun kunne svinge fra at spise 30 ml. til pludselig 200 ml, selv da hun var omkring 2 mdr.!!, og hvis hun ikke spiste ret meget, ville hun ha' igen efter 30-45 min. Nu bliver hun tilbudt flaske 5 gange dagligt a' 210 ml. Spiser hun op, så er det fint, hvis ikke - så "be'r" hun nok om mere på et tidspunkt.
Hun spiser ved 6.30-7-tiden, derefter ligger vi og hygger ½ times tid, hvorefter hun sover en time. Ca. kl. 10 får hun igen en flaske hvorefter vi triller tur med barnevognen - det er dog sjældent hun falder i søvn, og hvis hun gør, så vågner hun i samme øjeblik, jeg stiller barnevognen fra mig. Ved 13-tiden får hun igen en flaske, hvorefter hun sover 2-3 timer. Ved 16-17-tiden får hun igen en flaske og det samme ved 19.30-20-tiden, hvorefter hun sover hele natten. Hvis der er uro (gæster eller vi er i byen) så falder hun ikke til ro før ved 22-tiden, men så kan noget kamille-te eller bare 20-30 ml. Profylac nærmest virke som en "sovepille".
Nu er hun begyndt at blive urolig (i søvne) allerede ved 5-tiden om morgenen og hun sover ikke så meget om eftermiddagen mere. Hun kan også efter allerede 2 timer begynde at blive sulten igen.... I følge hendes vægt, så spiser hun jo mere end hun "skal", så det lyder utroligt, at hun kan spise mere.
Selvom der er 1½ uge til hun bliver 4 mdr. må jeg så godt begynde at gi' hende vælling?? F.eks. 30 ml ved 13-tiden og til hendes aftensmåltid?? Min sundhedsplejerske har ikke sagt noget om, at vællingen skal laves på Profylac, jeg har endda nævnt, at jeg har købt ind til vælling. Må hun godt få det vi køber i butikkerne, eller skal jeg selv lave vælling af Profylac?